The World Assemblies of God Fellowship |
Bet ko mums ar
to visu darīt? Kā mēs kā kristieši un pilsoņi varam, un kā
mums vajadzētu reaģēt uz šiem notikumiem? Atbilde nav viegla.
Nez, vai jūs par
šiem notikumiem bijāt tikpat izbrīnījušies kā Rietumu pasaules
līderi? Dzīvojot „post” pasaulē, mūs vairs neizbrīna tas,
kas pārsteidza līderus. Šiem notikumiem vajadzētu mūs pamodināt
no post-vēsturiskuma un post-ideoloģijas miega, un vismaz nelielā
mērā ievest mūs atpakaļ realitātē. Lielākā daļa lasītāju
spēj atcerēties notikumus Abhāzijā un Dienvidosetijā, Čečenijā
un Piedņestrā, kurus Rietumi diemžēl kaut kā ignorēja
pragmatisku politisku iemeslu dēļ. Ar nožēlu jāsecina, ka šāds
pragmatisms izrādās pilnīgi nespēcīgs, sastopoties ar šī brīža
konfliktu Ukrainā. Es droši vien varētu mēģināt dot savu
skatījumu uz šiem notikumiem, taču tam būtu minimāla vērtība,
jo man trūkst kompetences šajā jomā. Taču man kā kristietim ir
svarīgi, kā es varu raudzīties uz šiem notikumiem no Bībeles
vēsts perspektīvas.
Šāda mēroga
konflikti nav nekas jauns. Un neļausimies ilūzijām, ka šādi
konflikti 21. gadsimtā nav iespējami (to mēs bieži dzirdam
politisko līderu runās: „Tas ir kaut kas neiedomājams 21.
gadsimtā!”). Jēzus reiz teica, ka „jūs dzirdēsiet karus un
karu daudzināšanu” (Mateja 24:6). Tas, ko mēs redzam Ukrainā,
lai cik sirdi plosoši tas būtu (un ir), nav nekas jauns, un
turpināsies, kamēr vien pastāvēs šī pasaule. Jēzus visai
reālistiski skatījās uz to, kādā stāvoklī atrodas pasaule,
kurā Viņš ienāca, lai dzīvotu, un kuras dēļ Viņš mira. Viņš
ļoti labi zināja, ka cilvēku problēma patiesībā ir viņu sirds
stāvoklis, nevis miera, laimes vai pārticības trūkums. Visas šīs
lietas, lai gan ir vēlamas, tomēr nav iespējamas, ja nenotiek
izmaiņas cilvēka sirdī. Pirms pāris desmitgadēm mēs uzdūrāmies
perfektās pasaules idejai un tā saistīja mūsu prātus, solot
pilnīgi laimīgu sabiedrību, finansiālu pārticību, vieglas
ceļošanas iespējas – ikviens šim sarakstam var pievienot, ko
vien vēlas. Taču tāpat kā jebkas cits, šī ideja radīja cerību
– solīto tūkstoš gadu Reihu vai Ļeņina atnākšanu uz mūžiem
– tikai, lai atgādinātu, ka šī cerība galu galā mūs pievils.
Tādēļ pirmām
kārtām mums kā kristiešiem, domājot par visu radību, vajadzētu
ieņemt šādu nostāju – ka cilvēka lielākā vajadzība ir sirds
izmaiņa. Ja mēs tā darīsim, starptautiski konflikti, nemaz
nerunājot par personīgiem konfliktiem, un ciešanas mūs
nepārsteigs nesagatavotus. Šim skatījumam vajadzētu dot mums
spēcīgāku realitātes izjūtu. Būtu ļoti skumji, ja šajā
vēstures brīdī Rietumi atkal ignorētu realitāti un atkārtotu
jau pagātnē pieļautās vēstures kļūdas. (Tajā pašā laikā es
nezinu, ko teikt par Krievijas vadītājiem, tādējādi atklājot
savu rietumu-centrismu.) Tādā gadījumā es nebrīnītos, ja
nākamajos gados mēs redzētu ne tikai šāda mēroga konfliktu, bet
tādu konfliktu, kurā būtu ierauts viss kontinents un, iespējams,
visa pasaule, ņemot vērā globalizāciju. Tam vajadzētu likt mums
atmosties un pārbaudīt gan pašiem savas personīgās cerības un
vēlmes, gan visas sabiedrības cerības un vēlmes, lai saprast, kur
mēs šaujam garām.
Tas, protams, nav viegls jautājums, un mums ir dabiska vēlme
pretoties šīm idejām.
Tomēr Dievs mūs
aicina kļūt par cilvēkiem, kas ir
aicināti ārā no pasaules, lai kļūtu par cita veida cilvēkiem.
Lai mēs būtu pasaulē, taču nebūtu no šīs pasaules. Kristieša
primārais pienākums ir būt Kristus lieciniekam. Kad Jēzus atstāja
šo pasauli – kā mēs lasām Apustuļu darbu 1. nodaļā –
eņģeļi mudināja Viņa mācekļus neskatīties uz debesīm. Tas
viņiem droši vien atgādināja Jēzus pirms mirkļa teiktos vārdus
– iet uz āru un būt Viņa lieciniekiem. Būt cilvēkiem, kas
liecina par cita veida Dievu, cita veida cerību, cita veida kopienu,
cita veida politiku, biznesa ētiku, morāli, taisnību un patiesību.
Tas nenozīmē būt apātiskiem situācijās, ar kurām sastopamies,
neiesaistīties vai palikt šauros kristiešu geto. Bet tas nozīmē
būt gudriem, sperot savas dzīves soļus un uzmanīgi nosakot, kā
ilgtermiņā mēs varētu pastāvēt kā augšāmceltā Kristus
liecinieki tādas pasaules vidū, kurai ir grūtības atrast jēgu
esošajā ļaunumā. Ļaunumā, kas izpaužas mantkārībā,
bezatbildīgā politikā, neveselīgā vadībā, etniskos un rasu
aizspriedumos, varaskārē un morāles trūkumā. Jo realitāte ir
tāda, ka pasaule ilgojas pēc reālistiskas cerības un reālistiskas
jēgas. Tieši šī iemesla dēļ Jēzus aicināja savus sekotājus
būt par pasaules gaismu un zemes sāli. Šis raksts ir pārāk īss,
lai izanalizētu, kā to praktiski darīt. Mums – man un Tev –
tas jādara atbilstoši mūsu aicinājumam un dzīves situācijai.
Mums ir dota liela brīvība.
Pastāv divi
galvenie iebildumi, kas varētu mūs kavēt pieņemt šādu nostāju.
Tā var izklausīties pārāk vienkārša, lai būtu patiesa, vai
pārāk skaista, lai būtu patiesa. Taču es jūs mudinu nedomāt, ka
tā ir pārāk vienkārša vai skaista. Vēsturnieki ir vienisprātis,
ka galvenais faktors, kas Lielbritāniju pasargāja no Francijas
asiņainās revolūcijas šausmām, bija Džona Veslija sludināšana,
kuras dēļ daudzi jaunatgriezti cilvēki radīja izmaiņas angliski
runājošajā pasaulē. Kādēļ gan mēs kopīgi nevarētu teikt:
„Dievs, Savā žēlastībā dari to atkal un lieto mūs kā Savus
kalpus!”
Stepas Ribokas, LKSB ģenerālsekretārs Lietuvā
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru