Cilvēks 21. gadsimtā
ir ienesis virkni nopietnu problēmu: pārtikas trūkums, piesārņota
fiziskā un garīgā vide, globālas klimata izmaiņas, dabas resursu
izšķērdēšana, patēriņa kults, bioloģiskās daudzveidības
samazināšanās, neapmierinoša veselības aprūpe – tas viss ir
tikai šī aisberga redzamā daļa
Apgaismības kultūra
līdz ar industrializācijas pieredzi mudināja cilvēku domāt, ka
sabiedrības mērķis ir materiālais progress. Šā mērķa vārdā
cilvēkam bija tiesības un pat pienākums valdīt pār visu dzīvo
radību un to izmantot, tā atbalstot sekulāro pasaules uzskatu,
kura ietvaros nepastāvēja atsauces uz Radītāju vai Viņa
radīšanas mērķiem. Gluži pretēji, radītā pasaule tika
aplūkota kā izejvielu krātuve, kam vērtību piešķir vienīgi
tās ekspluatācija.
Radītājs ir aicinājis
cilvēku piedalīties Viņa radībā un devis mums atšķirīgu lomu
radītajā pasaulē, tad tikai tajās robežās, kuras ir nolicis.
Cilvēki ir Dieva
aģentūra,
Viņu reprezentējoša un pasauli pārraugoša, kas rūpējas par tās
pastāvēšanas kvalitāti. Aicinājums „Augļojieties
un vairojieties! Piepildiet zemi un pakļaujiet sev to, un valdiet”1
nav pavēles, kas atļautu despotisku tirāniju, bet būt Dieva
līdzstrādniekam un Viņa īpašumu pārvaldniekam.
Līdzstrādnieki
Radīšanas stāstā
Dievs cilvēkam uztic divus nopietnus uzdevumus, no kuriem ir
atkarīga radītās pasaules ilgtspējīga pastāvēšana. Vispirms
Viņš skaidri norāda cilvēka vietu pārējās radības vidū
„pakļaujiet
sev zemi un valdiet pār radību”2.
Šeit bieži sākas diskusijas par to, ka šis lūk, ir pamats uz
kura ir attīstījusies radības ekspluatācija un izsaimniekošana.
Radītājs cilvēku
izredzēja, lai viņš būtu radības auss,
lai dzirdētu Dieva balsi tad, kad Viņš vēlas Savai radībai kaut
ko pateikt. Dievs cilvēku izredzēja, lai viņš būtu radības
acis, kas spētu visā
radītājā ieraudzīt Dieva godību un redzētu to, kam nepieciešama
palīdzība un aizstāvība. Bet vispirms cilvēks ir izredzēts, lai
būtu radības mute,
lai pēc tam, kad saklausīts Radītāja aicinājums, varētu
atsaukties tam un godināt un lūgt Viņu gan savā, gan visas
radības vārdā. Tas ir priestera uzdevums, lai ikviena dzīvā
radība saņemtu priekšstatu par Dieva varenību, skaistumu un
žēlsirdību. Būt starpniekam starp radību un Radītāju.
Pakļaut un valdīt
nozīmē izzināt un kalpot, jo tādā veidā cilvēks piepilda Dieva
dotos uzstādījumus. Šī Rakstu pavēle liek cilvēkam valdīt pār
Radīto pasauli ar tādām metodēm, kādas Viņš piedāvāja
Kristus piemērā – būt kungam – kalpam.
Kā Dieva
līdzstrādnieks cilvēks turpina un atspoguļo pasaulē Dieva
radošumu. Tas izpaužas kā noteiktas kārtības ieviešana mūsu
apkārtējā vidē ap mums, tās apbūve un izdaiļošana, piemēram,
ainaviskās lauku sētas, izkoptās bērzu birzis vai ziedošās
puķudobes pilsētu māju pagalmos. Dievs gūst gandarījumu un
prieku no savas radības, viņš vēlas, lai arī cilvēks, dzīvojot
Viņa radītajā pasaulē un tajā veroties, gūtu tādu pašu prieku
un gandarījumu par Viņu un Viņa veikumu. Šis kopīgais prieks
atver durvis dažādām cilvēka radošajām izpausmēm –
tēlotājmākslā, mūzikā, rakstniecībā un daudzās citās
kultūras izpausmēs.
Pārvaldnieks
Otrs, tikpat nopietns
uzdevums, kuru Dievs atklāj Radīšanas stāstā un ir tieši
saistīta ar atbildību par apkārtējās vides stāvokli - „zemi
kopt un sargāt”3.
Cilvēka uzdevums no sākta gala ir bijis sargāt Dieva radīto
pasauli, ar mīlestību rūpēties par radību un palīdzēt tai. Būt
Radītāja liktam pārvaldniekam radības priekšā, labu darošo
Dieva roku radītajā pasaulē, būt Viņa ieceltam ekologam.
Pārvaldnieks pārrauga
kāda cita īpašumu. Viņam nevar būt juridisku pretenziju uz
pārvaldāmo īpašumu, bet ir pilnībā atbildīgs īpašnieka
priekšā. Tā tas ir ar cilvēku pasaules priekšā. Nevienam
cilvēkam nav tiesības rīkoties ar Dieva radīto augstprātīgi vai
neatkarīgi. Raksti saka: „visu
Tu esi nolicis pie cilvēka kājām”4,
bet tas nebūt nav iedrošinājums neprātīgai izsaimniekošanai,
bet rūpēm un gādībai.
Šo atzīt nav
vienkārši. Dieva radītais mums ir tikai neapstrādāts materiāls
labklājības celšanai, bet tā nav neierobežota apslēptu dārgumu
krātuve. Mūsu labklājības vērtība ir cena, ko nākamās
paaudzes maksās par iespēju dzīvot iztukšotā un novārdzinātā
pasaulē. Arī kristiešiem, kā sabiedrības daļai, ir jāuzņemas
atbildība par šo situāciju.
Radības mute,
kurai vajadzētu pagodināt Dievu, ir kļuvusi par biedējošu
purnu, Radītāju zaimojošu un sevi
dievišķojošu. Dieva līdzība
ir kļuvusi par Dieva karikatūru, kuram pretojas visa radība. Laba
darošā Dieva roka ir
pārvērtusies par asiņainu kulaku:
gans ir kļuvis par miesnieku, sargs par zagli.
Jēzus atgādina –
„mums ir zināms, ka visa radība vēl aizvien līdz ar mums
klusībā nopūšas un cieš sāpes.”5
Ieguldījums rūpēs
par Dieva radību nav tikai iespēja, bet tā ir liecība par Kristus
dzīvi un attieksmi pret to. Tā ir neizmantotā
iespēja – šaurais
ceļš. Jēdziens - ilgtspējīga
attīstība – nes sevī šo šaurā
ceļa principu, kas izpaužas tāda uzvedības
modeļa un jautājumu risinājumu meklēšanā, kas atbilstu cilvēku
un radības stabilai un drošai pastāvēšanai. Kristieši šajā
situācijā var piedāvāt integrēt principu – vienkāršību
dzīvesveidā (pietiekamības princips)
un mīlestību uz savu tuvāko. Dzīvības vārdā cilvēkam jābūt
spējīgam arī nest upurus un mūžīgajā diskusijā starp
optimistisku un pesimistisku pasaules uzskatu veidot optimistisku
pieeju dzīvei Kristū.
Valdis
Antons
Vides
zinātnes maģistrs
1
Genesis 1:28
2
Genesis 1:28
3
Genesis 2:15
4
8. Psalms 7.pants
5
Romiešiem 8:22
Vairāk par vienkāršību dzīvesveidā jeb pietiekamības principu - kādā no nākamajiem Mēneša viedokļiem!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru